La gjate udinês

Le gjate udinês a si domandave in ce raze di paîs di feminis che e jere colade. A si varès dite che i mascjos de Cjargne a jerin ducj emigrâts. Jê, che a Udin e jere abituade a fedâ ogni sîs mês e a mangjâ dome patés e crochetis a si cjatave spierdude. Lis surîs a podevin balâi sot dal nâs e le sô gnove parone cridâi tant che e voleve ma jê a no varês movût ‘ne moschete. Cussì, aromai mestre dal so colp di scove, la parone i puartave lis surîs miezis cjochis o miezis rotis par dâi voie di cjaçâ ma, une volte che no si movevin plui, a lis lassave li e le sô parone, che no veve nissune voie di mostrâi ancje cemût che a si lis mangje i cridave:
«Folc cji trai, ma ce raza di gjata sêstu tu?»
«Folc ti trai, se rasse di biopaté mi dâstu tu?» a someave dî la gjate.
Alore, le sô parone e veve provât a cuinçâi lis surîs cu la spongje e la gjate e veve cjapât gust ma, cuince chê, cuince chê altre, la comedie dal cuince-e-mangjee lave indenant dal dì dai muarts.
Le taule vistide di fieste, i fîs e lis fiis dai fîs ducj ator. Ancje i siei vecjos parons e chê çuite di une tirecode di mule. La mignestrine siervide, i veris jemplâts, la salate cuinçade, la polente fumant, il tocjo odorant cuissà ce di bon e chê peste di piçule cence dincj, angjeliche, e tacave a recitâ une poesie cui voi tal sufit.
«Prrrrmiao». E dîs la gjate braurose saltant su la taule cuntune surîs te bocje. La frute e scjampe vie disint ce schifo, so cusin si met a ridi viodint che la gjate e piert la surîs che e cole intune mignestre e po s’infuìs jenfri i plats tant che la gjate e strucje la butilie di vin e lis tacis e che… «Joissus le tovaia di me nona, duta macjada!» La surîs cu la gjate daûr a salte jù de taule tant che lis feminis a saltin sù terorizadis su lis cjadreis. I oms a corin daûr ae surîs e ae gjate e finalmentri a butin fûr di cjase la surîs, la gjate e la frute. «Ma no, no la fruta!» A dîs la agne.
Finît di osteâ, e torne la calme.
La frute a intone la sô poesiute sul Gjesù Bambin sot dai voi intenerîts des maris e agnis. Daspò un batimans a jê, un cin cin a ducj tant che di fûr, le gjate a zuie inte nêf.
di Jaio Furlanâr
#101

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pît di pagjine dal sît