Conseis di scriture: Stephen King

Stephen KingIl scritôr merecan Stephen King al è nassût a Portland tal 1947 e al è un dai plui innomenâts autôrs di orôr e fantasience vivents. Al à scrit plui di otante libris, fra chescj IT, Carrie, Shining, Misery, La metât scure, Robis preziosis, la serie La tor nere e tancj altris romançs e libris di contis. Des sôs storiis a son stâts gjavâts fûr plui di trente films. Tal libri On Writing, mieç autobiografie, mieç manuâl di scriture, al spieghe ce che al ocôr par scrivi une buine conte, o romanç. No stait a fidâsi de trame, la trame no covente!

Secont me contis e romançs e son fâts di trê parts: narazion, che e puarte la storie dal pont A al pont B e ae fin al pont Z; descrizion, che e da al letôr une ambientazion cuntun savôr di realtât; e dialic, che al da vite ai personaçs midiant dal fevelât.

Si domandarês dulà che e je la trame in dut chest. La rispueste, la mê rispueste a ogni mût, e je: inniò.

Soi malfident de trame par dôs resons: parcè che lis nestris vitis e son pe plui part cence, ancje cjapant lis precauzions plui resonadis e fasint i programs plui precîs; e parcè che o crôt che la costruzion di une trame e la spontaneitât de creazion vere no sedin compatibilis. Al è miôr che su chest pont jo o provi a jessi il plui clâr pussibil, parcè che o vuei fâus capî che la mê convinzion plui profonde su la creazion di storiis e je che di fonde si scrivin di bessolis. Il lavôr dal scritôr al è di cjatâur un puest dulà cressi (e dopo trascrivilis, naturâl). […]
Jo o crôt che lis storiis si puedin cjatâ, tant che reperts fossii. Lis storiis e son reperts, sclesis di un mont preesistent e discognossût. Il compit dal scritôr al è di doprâ i struments de sô cassele dai impresçj par tirâju fûr cence ruvinâju. Des voltis il fossil che o cjatais al è piçul, tant che une cape. Des voltis al è grandonon, un Tyrannosaurus Rex cun dutis lis sôs cuestis zigantis e i dincj salvadis. Ma che e sedi une conte di mieze pagjine o un romanç di mil, lis tecnichis par sgarfâ a son di fonde simpri chês. […] al è impussibil gjavâ fûr il fossil de tiere ancjemò intat. Par ruvinâlu il mancul pussibil al è miôr fâ di mancul de pale e doprâ imprescj plui delicâts: un soflet, une molete, se mai un spazolin di dincj. La trame e je un imprest plui grues, e je il picon dal scritôr. E je grese, mecaniche, cuintri la creativitât. […]
Jo mi met une vore di plui tes mans de intuizion e o ai podût fâ cussì soredut parcè che i miei libris si fondin suntune situazion plui che suntun mecanisim. […] Chel che o vuei fâ al è meti un grup di personaçs (salacor doi di lôr o un sôl) intune situazion e viodi cemût che si disberdein.
Prin di dut e je la situazion. I personaçs, simpri cence forme tal inprin, a vegnin dopo. Cun chescj ponts di riferiment ben clârs tal cjâf, o tachi a contâ. Spes o ai une idee di chel che al sarà il risultât, ma no ai mai pretindût che i personaçs e fasessin a gno mût. Al contrari, o vuei che a fasin a mût lôr.
A son câs dulà che la soluzion e je chê che o ai imagjinât jo. Plui dispes dutcâs e je une robe che no mi spietavi par nuie. Par un romanzîr di suspence chest al è il miôr. In fin dai conts jo no soi dome il creadôr dal romanç ma ancje il so prin letôr. E se no soi bon jo di proviodi ancje cun grande aprossimazion cemût che al larà a finî […], o pues jessi avonde sigûr di tignî vive tal letôr la gole di zirâ pagjine.
E par altri parcè bacilâ pal finâl? Parcè pretindi di vê in man la situazion a ducj i coscj? Prin o dopo ogni storie e scuen saltâ fûr di cualchi bande.

Conseis voltâts par furlan
De Sartorie de osterie.

6 comments On Conseis di scriture: Stephen King

  • E anin indevant cu lis publicazions dai conseis di contis! La nestre Sartore vuê e tire fûr un mago dai contadôrs vivents: Stephen King! Nissun di no al pues di dî no cognossi un libri, un film, une storie creade di chest grant contadôr di storiis, soredut di chês di pôre. E al è une vore interessant sintî ce che al à dite intal so libri autobiogrâfic On writing, dulà che nus dîs alc sui personaçs e su lis dinamichis che ji movin.

  • Ancjemò le nestre sartore cun tant entusiasim e passion nus guide sul mût miôr par poiâ une biele conte, simpri doprant conseis di scritôrs di nomee mondiâl, noaltris arlêfs di contecurte no podìn nialtri che ringraceâ chest biel implant di contecurte che ogni dì nus insegne une. Lussian

  • Astrid, le to e reste simpri une seconde guide a inviâ in chei di dopo une tierce.Claminle pûr benevule cjadene di Sant Antoni. Lussian

  • Pingback: COCECURTE DAY – la clamade! | Contecurte ()

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pît di pagjine dal sît