Chel capot che al veve screât dîs agns indaûr il dì di Nadâl, che cun tante braùre parsore de gjachete dal vistît al meteve ogni domenie par là a messe, Tilio, no lu meteve plui.
Pues crodi la sô contentece, cumò nol veve dome chel. A bon presit, li di Morino, la sô femine i veve comprade une stiriane e un altri capot, capots che prime un e dopo chel altri, come un fantat ae mode, al rimplaçave al puest dal indument vieri.
Tal paîs dut al cambiave, robis di no crodi, e al someave in miôr.
In tantis fameis, nol coventave plui nancje puartâ l’urinâl te cjamare. Se al vignive di spandi la aghe vie pe gnot aromai nuie pôre, al bastave dome lâ tal necessari, che a vevin fat sù, gnûf, dongje de cjamare, slargjantsi de bande dal toglât.
E la zoventût? Jesus, di chê, volès no fevelâ, ma viodût che e jere ancje chê, no pues tasê. Come che al diseve puar gno nono, covint des sôs peraulis, ancje parcè son scritis te Bibie, cussì al contave lui, si tratave di chê gjenerazion che par alçâ une planele a coventavin vot fantats.
A jerin chei che tal paîs, no ducj, in tant ribalton, cjapâts tal cûr di chês gnovis ideis che rivavin des placis di dut il mont, a volevin sdrumâ il mont intîr, no savint invezit che il mont al varès glotût e scjafoiât lôr.
A dî la veretât, no vevin ducj i tuarts. Lis lôr intenzions a jerin soredut chês di cjapâ a rips tal cûl i bacans dal paîs e i siorats di dut il mont che e a àn fat simpri chel che a àn volût.
Lis vueris prime di dut, e no stin fevelâ di lavôr che lu àn simpri paiât une miserie a chei puarets che a àn lavorât e che a lavoravin ancjemò par lôr.
Someavin puieris cence redinis, cence smuarsis. Cun chei cjavei luncs che si jerin fats cressi tant che lis feminis, lis gnovis cjançons e musichis che a balavin jerin propit une novitât.
Pardabon pe tante energjie che e metevin someave che dutis lis nazions a fossin tes lôr mans. E se i mascjos a jerin une novitât, lis fantatis no jerin tant di mancul. Cun chês cotulis curtis che la taponavin sì e no, ancje lôr a fasevin la lôr pârt.
A messe la domenie? Cuale messe. Il lôr vanzeli nol jere plui chel dal predi. Si jemplavin la bocje e il cûr di nons e peraulis forestis: Marx, Lenin, Froid, Crist, ma no chel muart te glesie dal paîs, comunisim, rivoluzion, ses che nissun prime di lôr tal paîs al veve olsât nomenâ se no di cjoc o là che nol sintive nissun. Vêso presint un cjan in glesie? Cussì ju viodevin tal paîs.
Puarets no savevin là cjatâsi, indulà lâ par stâ insiemi. Dome te biele stagjon par lôr e vignive la jonte. E cuant che la lune biele alte e slusive tal cîl, ducj si cjatavin sot des frascjis dal ultin bosc restât tal paîs. Ideis, teoriis, peraulis, tantis peraulis, cjantâ, mangjâ e bevi come seglârs e jere la lôr vere rivoluzion. E se un di lôr al leve cun cualchi fantate inamorade, beât lui, e tant gjoldi ancje par jê.
Une di chês gnots passadis in tante ligrie tra il lusôr de lune e il cjant dal catùs, plens des lôr gnovis sperancis, si son acuarts che il vin al jere finît. Sacrament ce podevino fâ, cence chê benzine che e tignive in moto i lôr cerviei e i lôr cûrs?
Ma ve la soluzion: velu là, Valerio, il Boç, cussì ducj lu clamavin, larc e lunc come un caratel, simpri pront sul so motorin. Propit lui al varès podût lâ te cantine dal Gjiro a jemplâ altris doi butilions par no murî in chê biele gnot di sêt e di maluserie.
Nancje dit, che il Boç, cul so brun brun, al jere partît cu la clâf de cantine in sachete. Pecjât che il sium si jere poiât sui soi voi, soredut colpe di dut il vin che al veve bielzà bevût.
E intant che la clape biel che lu spietave, si jere fat dì jenfri i cjants dai uciei a pene sveâts. Une maravee sintiju in chês primis lûs de buinore, ancje se no mancjave la delusion par il Boç di un piês inviât e che nol tornave plui indaûr. Là isal, là no isal lât, si domandavin ducj? Ma aromai pierdudis dutis la sperancis, avilîts come che a jerin no ur restave che tornâ a cjase.
Dilunc la vie, jenfri chei lûcs di campagne, là che la strade e faseve comedon, tal fossâl, come un pipin, sentât sul so motorin, velu là il Boç che al durmive fer come un çoc.
Il Boç, Valerio, il vêr proletari, le bandiere di chê zoventût che e voleve savoltâ il mont, chel mont che invezit al â sledrosât lôr e no dome lôr, ma ancje Tilio, che nol veve mai pensât di cambiâ nuie ta sô vite, tant mancul il mont.
di Nello Malisano
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2 comments On Dut un cuarantevot, par no di sessantevot
Nelo, la to conte mi plas e mi ripuarte a chei timps.Ae stade une bugade di ajar che e varess dovut monda las fueis tal curtil social,ma al jere un ajar di tampieste indula che vue nus presente il cont.No si doveve bandona di bot la tiere crodint ai lusors da industrie, ma cori un fregenin plui ben planc, badant ben di poia i pits sul sigur.Biele Nelo mi ciati dentri. Lussian
No, a vevis reson di fa riviel. Forsit no ves gambjat il mont, ma fat la mior tantis robis dal sigur si. Se no a saresin ancjemo ducj puars, nuje abort, divorzio e ancjemo a mese a sinti il predi.