Prin di Mai dal 1867

NdO (Note dal Ostîr)
O publichin cence il so consens chest toc di Carli Pup (il vincidôr dal contecurte day, par altri)

A son inovâi che nissun al ricuarde, che no son celebrâts cun manifestazions di place o cun cerimoniis uficiâls, che no àn articui sui cuotidians o servizis tai telegjornâi, che no i si dediche une targhe o ancje dome une cunvigne.

Forsit al è parcè che si riferissin a fats che no son finîts sui libris de “grande” storie, parcè che a son capitâts in puescj calcolâts masse periferics, parcè che no àn cjapât dentri personaçs innomenâts, parcè che no son stâts avonde tragjics o magari dome parcè che a dan fastidi e a “sporcjin” la memorie che nus è stade insegnade.

L’inovâl che o ai jo tal cjâf al è un dai milante (e o dîs milante pensant dome al Friûl parcè che se di no o varès di dî “cuasi infinîts”) che a rispuindin a chestis carateristichis. Chel istès o resti convint che nol mereti di jessi dismenteât. O dopri alore un sisteme che par secui a dilunc a àn vût a disposizion chei che no podevin afidâ la lôr version ai libris di storie, ven a dî contâlu a cualchidun altri cu la sperance che la memorie e resti e si slargji. Al è un sisteme che nol da nissune garanzie di sucès e che, ancje par cheste storie, al à za dimostrât di no funzionâ ben. Chel istès, ancje se di cheste storie si pierdarà dal dut la memorie, o ai gust di condividile vuê cun voaltris. 

E jere la buinore dal Prin di Mai dal 1867 – juste 150 agns indaûr – cuant che uns 150/200 paisans di Sarsêt e di Narêt si cjatavin denant dal municipi di Martignà là che e jere in program une riunion judiziarie che e veve di frontâ i ats di insubordenazion e lis scritis minatoriis cuintri dai siôrs che a paronavin intal comun e cuintri dal servizi di “vuardie nazionâl” metût sù dai talians che cualchi mês prime a vevin glotût la plui part dal Friûl. Al jere za di mês che la situazion e jere tirade (cu lis angariis imponudis dai siôrs che a comandavin la vuardie – i stes che a vevin in man il control politic e economic dal comun – sui contadins arolâts a fuarce, cul arest dal capelan “antitalian” di Sarsêt e cun rusins vieris che a brusavin ancjemò tant che i comunâi finîts tes mans di siôrs e abenâts uns vincj agns prime) e la idee di un riviel si veve za slargjade alarmant i sorestants.

E jere la buinore dal Prin di Mai dal 1867 e i paisans di Sarsêt e di Narêt a jerin rivâts su la Lisignane, là che une volte al jere il municipi di Martignà. Un pôcs a vevin in man cualchi vecje sclope, altris falcets e massancs, ducj la curtiele che ogni furlan al veve simpri intor. Cualchidun però al veve di vêle nasade parcè che la sale dal comun e jere za presidiade di uns vincj granadîrs, di un trop di carabinîrs e dal pichet armât de vuardie nazionâl fedêl ai Daçans, ai Antunins e a chei altris siôrs dal comun: mancul dai paisans, ma cuntune potence di fûc nancje di meti. Che al sedi stât chel, che a sedin stadis lis promessis dal procuradôr che no varessin vût di continuâ a servî sot de vuardie e dai siei comandants, che a sedin stâts chei altris soldâts che intant des tratativis a jerin rivâts sù di Udin, ciert al è che, in ultin e no cence resistence, passe un centenâr di paisans di Sarsêt e di Narêt a vevin cjaminât jù pal Stradon e po pes stradis di Udin cu lis mans strentis des cjadenis, ma cul cjâf dret. In galere sì, ma no soldâts e nancje sotans. Passe un an plui tart a finaran sot procès par riviel, violence publiche e lesions.

E sarà stade la situazion dai confins che e jere ancjemò balarine, e sarà stade che al jere za il tierç paîs furlan (almancul par chel che o savìn) là che l’esercit talian al veve vût di intervignî dopo di disordins cuintri de vuardie nazionâl e no si veve chê di stiçâ masse la rabie popolâr, ae fin lis autoritâts judiziariis a vevin decidût che al jere miôr no cjalcjâ plui di tant la man. Dai 123 processâts la plui part e sarà fûr di preson tal zîr di pôc, altris 15 si fasaran invezit un pôcs di mês di galere.

O vin masse pôc par cognossi ben cheste storie. Lis cjartis dal procès no son. I gjornâi di in chê volte a tegnin sot cidin plui che a puedin i episodis di riviel. La memorie popolâr si è stramudade novante agns plui tart intune conte. La ricercje e à puartât dome a di un saç sclagn cun tantis domandis e pocjis rispuestis. Dai 123 imputâts o cognossin dome un non, chel di un dai cjâfs dal riviel: Egidio Liani – Gjilio Bugan – di Sarsêt. Ducj chei altris a restin inmò cence non. Passe un centenâr di oms impresonâts al vûl dî che almancul un paisan su dîs a Sarsêt e a Narêt al à partecipât al riviel e al è finît in galere, un par famee o cuasi…

Gno basavon Stiefin nol jere inmò nassût. So fradi Josef – che tal Mai dal ’67 al veve vot agns – al sposarà Ida Liani, la fie di Gjilio. Lôr pari, Antoni, isal un di chei che ta chel prin di Mai a jerin cul falcet in man, a muse dure denant des baionetis dai granadîrs talians? Isal un di chei finîts in galere? E se no lui, magari un dai siei fradis: Josef, Cançan, Piu, Nadâl? Un ogni dîs abitants. Un par famee. O pues pensâ di sì, ma no lu savarai mai dal sigûr. Ancje se le sint come une cuistion di famee la veretât e je che cheste no je – o no je plui – une memorie di famee. E je une storie robade, come che a ‘nd è masse ator pal Friûl. Storiis e memoriis che a varessin di partignî a ducj i furlans. Cheste però e je une storie che, ancje se dome a slambris, e je stade ricjatade e al è par chest che vuê us e ai contade (o tornade a contâ).

A son cussì tantis storiis, cussì tantis memoriis di recuperâ, di tornâ a cusî e di contâ. Al è ancje cun lôr che o formìn la nestre cussience e la nestre identitât. Al è ancje di lôr che o cjatìn la fuarce e la ispirazion par frontâ il vuê e il doman.

E jere la sere dal Prin di Mai dal 1867 – juste 150 agns indaûr – cuant che passe un centenâr di paisans di Sarsêt e di Narêt, passadis lis puartis di Sant Lazar, a cjaminavin pes stradis di Udin framieç di dôs filis di granadîrs, cu lis mans peadis des cjadenis, ma cul cjâf ben adalt.

Bon Prin di Mai.

di Carli Pup

#681

1 comments On Prin di Mai dal 1867

  • Biele le storie,encje se i timps an taponat le necessarie documentazion dai fats."Carli mi plasaress save che di Cosean dal nò" ..Lussian

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pît di pagjine dal sît