Il nestri destin

Di cuant che a Palmiro il pêl mat i jere saltât fûr inte
muse e lâ sot te nature, chei bregons curts che ogni an, dal dì di Pasche i
cuvierzevin lis gjambis fin ai prins frêts, no ju meteve plui.
Par chei cuatri pêi che i jerin cressûts, a ben che
par lâ di un a chel altri e voleve la coriere, e pal lavôr che al veve cjatât,
ormai si sintive un om pardabon.
Cun di plui, al veve imparât a blestemâ miôr dai siei
barbis e une cjoche par setemane no je sparagnave nissun.
Par lui e jere tacade une gnove vite. Al veve finît
ancje cu la scule. “Cantami o diva del Pelide Achille, l’ira funesta che
infiniti addusse lutti agli Achei…..” chês pagjinis che no i jentravin tal
cjâf, e che a pretindevin ch’a lis imparàs a memorie, no lu tormentavin plui.
E par sô fortune al jere finît no dome chel torment,
ma ancje la umiliazion di sintîsi tratât ogni dì come un çoreon, ancje se a dî
la veretât, in chê scuele, mus, nol jere dome lui.
“Cun chel Pelide o Achile, tô mâri no met sù la
pignate – i diseve simpri so pari, forsit par consolâlu, zontânt subit – : la
scuele no je robe par te. Il Pelide Achile al va ben par cui che al studie di miedi
o par fâ il professôr. E po bisugne nassi intune cjase di siôrs par vê un
cerviel che al podedi capî chês robis tant sacramentadis. No stâ lambicâti,
tant par un che al ven fûr des nestris fameis al è za ben se al impare un
mistîr.
“Ma se tu fasis un fregul di scuele, chê, no ti reste
sul stomi, anzit…..” – e diseve sô mari. –Palmiro, pardabon al veve cambiade la
sô vite. In miôr? A cjalâlu inte muse someave propit di no, Ogni dì su lavôr si
spacave la schene e se a scuele mus al jere dome a peraulis, cumò, mus lu jere
deventât pardabon.
Ogni dì, chê e simpri chê, un fregul di cole, une
brucje, un colp di martiel e vie indenant cuntun altri scarpet, spesseant plui
che al podeve, par che subit dopo, Bepo, che al lavorave plui indenant, al
podès zontâ tal stes scarpet la suele. Nol jere timp di pierdi. Guai a fermâsi:
la cjadene, plui a spesseavin e plui e coreve.
“Sacrament. Pardabon il pan di paron al à siet
crostis, ma chest al è il nestri destin come che al diseve puar gno nono…. La
nestre vite, scuele o lavôr, e je simpri un lambic” – si ripeteve Palmiro
corint daûr a chel Unfier di cjadene plene di scarpis che no veve un moment di
padin.
Berto, che al veve fat simpri il cjaliâr e ancje il
partigjan, a sintî chei laments, soredut cuant che Palmiro al nomenave il
destin al leve su dutis lis furiis
“Lasse stâ lis peraulis di to nono. Ce destin, o altris
luianiis, bastaàs picjâ ducj chei che si jemplin il tacuin cul nestri lavôr par
che la nestre vite podedi cambiâ. – i vosave”
Chel Berto al jere ancje un comunist e la saveve
lungje, tant al è vêr che al à fat deventâ ancje Palmiro un comunist sfolmenât.
La bandiere rosse, la fotografie di Lenin a vevin cjapât, te sô cjamare, il
puest dal Crist e di une vecje imagjine de madone. “Chei ju puarti tal cûr i
veve dit a sô a mari cuant che ju veve dispicjàs”
Cussì par Palmiro di gnûf e jere tacade une gnove vite:
tantis sperancis. Al jere convint che chei come lui, cu la cjamese rosse, a
varessin cambiât il mont. E pâr chest, manifestazions, siopars, il partît, il
sindicât e ancje cualchi biele vitorie: il contrat di lavôr, lis feriis e une
sigure pension.
La vite intant e leve indenant, Berto il so mestri e compagn
di partît, pe tante batule che al veve al à fate une vore di strade: oltri a Onorevul
al à comprade la cjase par sè e pai fîs e parfin al à maridadis dôs feminis.
Palmiro invezit dome cole, scarpets une cjase in afit e simpri chê femine. Par
lui dome, tantis sperancis, sperant simpri che il mont al podedi cambiâ.

 

E pensant a la vite di spes i tornavin tal cjâf lis
peraulis di puar so nono “chest al è il nestri destin”. Cui sâ se al veve
reson? Pe vite che al faseve so fi, al someave propit di si. Puaret, chel
fantat no dome nol veve lavôr, ma al jere ancje un om di pocjis sperancis.
Fortune dome che ta muse a sot te nature nol jere come so pari: di pêl àn veve
di vendi. Cussì te biele stagjon, che e jere la sô e la vite e mene par ducj,
cun lui no jere di mancul. A chel zovin nissune fantate e podeve disi di no.
di Nello Malisano
#518

7 comments On Il nestri destin

  • O pensi, al di di vuê ce cal e deventât il partît di Togliatti, a fuarce di la a campe, di fat tradide tai siei ideai, vuê si cjate a e estreme diestre… Bon finiment e bon principi cjar Nelo, e disi ca je biele le conte al e masse pôc… Usgnot o soi a Madrîs a cene a e Brente, e o bevarai un got a e to salût. Maman Maurizio Di Fant

  • Nelo, propri usgnot a cene cu la me femine e me fie, pene rivade de Svuizare la ch'a lavore come musiciste jessint che in Italie cjatâ lavôr ta chel cjamp a nol è facil, o fevelavin de Cine e cemût mai che partint dal nuie a son rivâts a deventâ la seconde potence economiche mondiâl. La me rispueste e je stade che a son stâts bogns di sposâ il comunisim parsore une culture Taoiste ch'a vûl dî dissipline e rispiet des regulis di une bande e di che altre. Ma ancje lôr a la pain cun incuinament e vie discorint. A valie la pene? Forsit par vê alc di plui di meti sot i dincj…Bepi

  • No jere la me intenzion primarie di butâle in politiche, dut vie o savìn che il guvier de Polis al e fondamentâl par ve un Pais cal vadi indenant e no come i gjambars… Ostîi, mi ven tal cjâf une storie di cuant co levi a cjapâ i gjambars tal Lini, tra Farle di Majan e Feagne… Volarà di che e sarà le prime conte dal an gnûf, cualchidun al varà ben di scomençâ. Bon an a ducj. Maurizio Di Fant

    Pal rest, rispuint a Bepi, che la Cine a doprât malementri il Taoisim, a metût in pratiche une forme statal di disvilup cence regulis e duncje cence responsabilitât… Invecjîte, il Taoisim chel dai lôr vons al praticave il podê cun grande responsabilitât. Di fat, cheste e jere tant plui alte, tant plui l'om a veve podê…

  • Nelo il tio pinsir tu lu as metut sot ingjustri tant ben che mai, come simpri,però in chest mont no al'è facil contenta ducj,chel cal podeve lu an mitut in cros, seben cal saveve moltiplica vin e saradelis cence fadiaa.Bon an gnuf cun dute le famee. Lussian

  • Maurizio, o disìn l'istès, dome che jo o crôt che i sorestants a savedin ben ce ch'a fasin. Il Podê al è vuarp, come pardut!! Bepi

  • Vuê Prin da l'An o ai podût lei la tô conte "Il nestri destin", (o jeri cence Internet). Dî che mi plasè al è pôc, mi à plasût unevore. Fevelant di politiche di sigûr che no si po contentâ a ducj, par chel che tantis voltis lis cjacaradis di chest gjenar a son peraulis puartadis vie dal vint, pal fat che no si rive a metisi dacuardi, e ancje pal fat che dutis lôr a dovaressin sei rispietadis.
    Bon An Nello, si cjatarìn transitantlu.

  • Bepi di sigûr che la religjon e vedi dât une man al svilup economîv e culturâl de Cine comuniste. Come che je vere che il capitalismo, lu spieghe ben Max Weber, tal nestre Europe, non varés cjapât pît, se no fos stade prime là riforme protestante. Pecjât che i cinês, te lôr rivoluzion e àn cjapât il piês des esperiencis comunistis ( la dittature dal stàt) e lu stes il piês dal model capitalist (il dogme dal marcjât – il lassz faire). Si conferme propit il to pinsîr che chei comandin, Ros o blanc e àn simpri il curtis de bande dal mani. Gracie a Lussian e a Galliano pes lôr bielis considerazions. Graciis ancje a Maurizio che si lamente che i partîts e àn pierdude la lôr vecje vocazion. Nol ã ducj i tuârts.
    Nello Malisano

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